søndag 4. august 2019

3 tabber allerede i Stockholm

TABBE: Her går det opp for oss at båtturen ikke var den beste ideen...

Stockholm er en fantastisk by å feriere i for barnefamilier. Byen har det meste å by på av aktiviteter for store og små.

Men skal man få en perfekt familieferie i en storby, gjelder det å planlegge og tenke rett. Vi gikk på noen smeller for å si det sånn! (Satser på at det er oppstartsvansker som gjorde at vi ikke klarte å tenke klart)
Gröna Lund: Skal du til Gröna Lund, er det veldig kult å komme sjøveien...Hvis ikke...vel, ikke ta båten!!

Båt til Djurgården

Pappaen i familien vår har faktisk bodd i Stockholm i noen måneder rett etter studiene. Derfor var vi i trygge gode hender når vi lot han finne ut hvordan vi skulle komme oss fra et sted til et annet i den svenske hovedstaden.

Planen var å besøke Junibacken, hvor man kan leke og oppleve store deler av Astrid Lindgrens univers. Et fantastisk sted for en barnefamilie å besøke, særlig når eldstemann har hatt Astrid Lindgren som pensum i 3, klasse, og antakeligvis kan mer om alt av bøker og historier hun har skrevet enn vi kan.

Hele familien så fram til å se Pippi og Emil, og pappa hadde lagt opp til en flott reiserute som også inkluderte båttur fra Slussen til Djurgården, som faktisk er inkludert i T-banebilletten, på samme måte som båtene i Oslo er.

Vi brukte lang tid på å komme oss ut fra hotellet og til båten, og selveste båtturen ble en fin liten tur... Helt til vi skulle legge til på Djurgården og det går opp for oss at vi legger til kai på sjøsiden av Gröna Lund!

- Dit vil jeg!! Se mamma, jeg vil kjøre karusell! Sier minstemann entusiastisk.

- Ja, sjekk den kule berg og dalbanen, hviner eldstemann.

Vi voksne ser på hverandre, og innser med en gang tabben. Vi hadde jo ikke tenkt på at Gröna Lund ville ligger der så fristene og innbydende på kaikanten, vi hadde jo bare tenkt at det var hyggelig å inkludere en båttur på veien til Junibacken.

Den neste halvtimen gikk med til forklaringer om at vi skal i fornøyelsesparker, MANGE fornøyelsesparker, og at vi derfor hadde valgt å IKKE dra til akkurat denne parken.

Lovnad om is og at det kom til å bli gøy på Junibacken også, reddet dagen, og så gikk vi videre.

VILLA VILLEKULLA: Når vi endelig kom oss til Junibacken, var guttene fornøyde med å kunne gå på oppdagelsesferd i Pippis hus.

Stappfullt med folk

Vel framme på Junibacken ble dagens andre tabbe klart for oss! Klokken var blitt 13.00, og utenfor huset med alt det morsomme i, sto det en enorm kø av andre barnefamilier som også ville inn.

Gjennom vinduene så vi at det var stappfullt med folk inne også, og på lekeplassen ute som også er innenfor sperringene, krydde det av små og store.

Lysten på å stille seg i køen var lik null, og etter en del overtaling forsto ungene også at det ville lønne seg å dra tilbake dagen etter, og heller være der når det åpner, slik vi vanligvis pleier å være på store attraksjoner og fornøyelsesparker.

(Dagen etter innfridde Junibacken! Vi var der når det åpnet kl 10.00, og fikk kjøre opplevelsestoget deres med en gang uten kø, vi var med på konsert og lekte i flere timer i de mange lekerommene. Rundt lunsjtider, ca kl 13.00 igjen, var det uholdbart mye folk der, og det var bare å glemme å få seg en matbit i restauranten der)

TEKNISKA MUSEET: Det var ikke bare vi som ville gratis inn på Tekniska Museet. Heldigvis gikk køen fort, men fult ble det!

Gratis onsdag ettermiddag

Et annet sted der det var en tabbe å ikke heller betale seg inn og komme når det åpner, var på Tekniska Museet, hvor de hadde en egen utstilling med roboter som var samlet fra hele verden.

Også her var det lang kø, massivt med folk, og siden museet var så fantastisk, burde man heller betalt de 450 svenske kronene det ville kostet oss å gå inn der, og så kunne man vært der HELE dagen. Vi tenkte at det sikkert ville være nok med et par timer, og at det sikkert ikke var så mange andre som dro dit så sent...så feil kan man ta.
(Skriver mer om dette stedet i neste innlegg)

ROBOTER: De fantastiske robotene fra hele verden var en stor opplevelse, særlig for størstemann som elsker roboter og androider.

LEKEOMRÅDE: Inne på Tekniska museet var det et flott lekeområde i tillegg til de vanvittig mange andre kule aktivitetene man kunne prøve seg på.

Venner med frisøren

Å være på reise med hele familien, har til nå både bydd på utfordringer i form av varme tog, slitne foreldre og attraksjoner som er overfylte, men det har også lært oss at det er de små øyeblikkene som er verd å ta vare på.

I gata der vi bodde, var det en frisør som Sebastian "ble kjent" med. Småtten stilte seg opp første dagen og vinket til frisøren i vinduet. Frisøren kom raskt ut med godis til han, og etter det, ble det fast prosedyre at Sebastian smilte og vinket, og frisøren kom ut med sjokolade og drops.

Vi stortrives så langt på reisen vår, og gleder oss til fortsettelsen!

Beate -

LUNCH I HAVNEN: Vi fant noen fine benker å sette på i havnen. Noen ganger er disse stundene de beste!