onsdag 22. mai 2019

Så mye koster det å reise jorden rundt


Hvor mye har dere i budsjett på turen? Har dere bestilt alle billettene? Hvor skal dere reise?

Der er vanskelig å ikke snakke om jorden rundt-turen vår når man treffer venner og kjente, og en del spørsmål går selvsagt igjen i hver eneste samtale. Det handler ofte om penger, og selvsagt om hvor vi skal reise.

Pengene flyr ut

I det siste har penger flydd ut av kontoen vår, og det hele føles plutselig enda mer virkelig enn det har gjort tidligere.

- Det føles mer reelt at vi skal dra, nå når man har begynt å betale for ting, sa mannen for litt siden. 

Jeg kan skrive under på at det stemmer. Når penger forlater kontoen fortere enn de kommer inn, så får man både sommerfugler i magen, og litt lettere vondt i hodet av alle tankene som surrer rundt oppi der.

For hva har vi egentlig stelt i stand? 
Er vi helt crazy som gjør dette?

Jeg mener og tror selvsagt ikke at vi er det, men ja, jeg lurer mange ganger på hvordan det skal gå.

Når kloakken røk i månedsskiftet april/mai, og regningen tikket inn, så må jeg si jeg tenkte på om dette kommer til å gå i det hele tatt. Det var et stort innhugg i de oppsparte midlene som nå gikk med til et rør i bakken i stedet for til hoteller, transport og fantastiske opplevelser.

Men nå sitter mannen og finregner på alt av utgifter. Det kommer til å gå rundt, men jeg lurer bare på hvor mye han kommer fram til at vi nå har å bruke per dag.

Budsjettet

Jeg kan røpe at det totale budsjettet for turen er 700.000 kr. Det skal dekke rubbel og bit.

Til nå har vi booket 51 døgn på hotell, kjøpt togbillett til Beijing, en haug med flybilletter, og så har vi brukt penger på vaksiner, forsikring, nye pass og visum.

Vaksiner for eksempel er kjempedyrt, men vi går ikke på akkord med egen helse, og ser på det som en nødvendig forsikring. Vi trodde vaksinene kom til å komme på rundt 10.000 kroner, men nå viser det seg at vi må ut med det dobbelte før vi er ferdige. Totalt 20.000 kroner for to barn og to voksne, og da hadde tre av oss tatt vaksiner for 10.000 kroner for bare 4 år siden! Det koster å bli stukket i armen!

Tog gjennom Japan har også vist seg å være en dyr affære. Så vi har fått oss noen overraskelser på veien når det kommer til økonomi.

Heldigvis har en del byer vært langt billigere å booke hotell i enn det vi hadde tenkt, så mor får kose seg på noen 5-stjerners hoteller før realiteten setter inn og vi må bo på langt lavere stjernehoteller enn det. Men det er jo også hele sjarmen med å reise. 

Nå må jeg begynne å pakke ned ting i esker, for jeg har 29 bananesker stående på stua som jeg hentet på diverse matbutikker i går! Det blir deilig å få pakket ned så mye som mulig nå, for nå er det bare 32 dager til vi skal være ute av huset! 

Reiseruten får jeg komme tilbake til i morgen!

- Beate

Dette kalles uforutsette utgifter...

Det eneste positive med at vi måtte greve opp kloakken, var at minsten fikk prøve å kjøre gravemaskin!





1 kommentar:

  1. Gleder meg veldig til å følge reisen dokkers. Kanskje vi til og med får til å møtes et sted underveis :)

    SvarSlett